Det unga Svenska Ord är ett ymnighetshorn. Två relativt unga män har fått tillgång till hela verktygslådan och snickarglädjen flödar. Överallt kan man klämma in ett extra skämt, en extra krumelur. Givetvis även i annonserna. Där hade Hasse kunnat närstudera hur Knäppupp jobbade, där reklamansvarige Stig Wallgren varje dag petade in en ny ordvits i annonserna:

P.S. Povel är orolig inför premiären: alla giftspindlarna har rymt och skallerormarna är förkylda.
P.S. Meddelande från Knäppuppdirektionen: De fyratusen dresserade skorpioner, som kastats ut över publiken i öppningsmomentet, är ätbara. Ät bara!
P.S . Alla stämband för dagen fullbelagda.
P.S. Ett stort parti kloroform har idag anlänt till Folkan, så nu kan premiärpubliken andas ut.
P.S. Knäppuppdirektionen har lyckats lägga in ny träsmak i bänkarna.
P.S. Klart med inmontering av de elektriska parkettstolarna, som importerats
direkt från Chicago.
P.S. Föreställningen har förut varit ett par nummer för stor, men sedan vi strukit
balettens klänningar bör den kunna passa alla.
P.S. Alla biljetter klorofyllbehandlade.
P.S. 4 skarpslipade banditer från Sardinien kommer under kvällens lopp att krypa omkring bland bänkarna och ge behandling mot nageltrång.

(Med STORT tack till Povel Ramel-sällskapets Lennart Andreasson!)

Hösten 1963 befinner sig Hasse och Tage i Göteborg tillsammans med en ensemble som saxats ihop av årets Stockholmsrevyer: succérevyn Hålligång på Berns och interiktigtsuccérevyn Konstgjorda Pompe på Gröna Lund. Varje dag ska en ny annons in i lokalbladen. Det finns ingen anledning att bara reproducera en och samma. Man kan alltid hitta på någon ny.

Silhuettfiguren som återkommer i diverse situationer är Hasses verk. Där kan vi dels studera den flyhänte och medvetne illustratören Alfredson, dels den makabre Alfredson, som visade sig tidigt, men inledningsvis paketerade sin svartsyn i skämt och groteskerier. I Svenska Ord-arkivet finns även originalillustrationen, med kasserade skisser och anvisningar till tryckeriet.