Om Kalle Lind och andra gubbar

Proggiga barnböcker del 4: Mannen på tåget.


Ibland vill man kunna lägga upp en hel bok på bloggen. Jag anar att mej närstående i så fall skulle häckla mej ytterligare för orddiarré.

Sven Wernström skrev en jävla massa ungdomsromaner, alltid med politiska förtecken och inom alla upptänkliga genrer.

Hans storhetstid var, inte oväntat, sjuttitalet. Jag hade gärna ägnat honom en uppsats här (vill f.ö. minnas att jag har ägnat honom en uppsats nån gång på högstadiet), men hans böcker innehåller så mycket att jag måste suga på karamellen och ta dem en och en.

Men lite basfakta: karln föddes 1925 och var alltså lastgammal Det Magiska Året 1968. Då hade han redan hunnit med en serie tendentiösa ungdomsromaner i latinamerikansk revolutionsmiljö. Han var, kan man säja, nån sorts Proggnestor. Han riktade mycket medvetet in sej på att fånga den läsande ungdomen för att bakvägen, smygande, ge dom politisk insikt och instinkt.

I ”De hemligas ö” använder han robinsonaden för att visa hur man bygger ett socialistiskt samhälle: ett gäng kollokids hamnar på en ö, där en ledargestalt bygger en diktatur som han rättmätigt blir störtad från.

I Resa på okänd planet gör han samma sak med sci-fi-romanen, i Max Svensson Lurifax sagan, i Trälarna-sviten den historiska spänningsromanen och i Den underbara resan ett modernt Nils Holgersson-motiv.

Han slänger lite (nota bene: lite) socker i botten av medicinen genom att, via klassiska populära genrer, lära ungdomen hur orättvis kapitalismen är, hur förljuget Sverige är och hur förljuget Sverige alltid har varit.

I Mordet på Lillan nöjer han sig till och med att låta titeln vara spännande. Först när man läst boken inser man att Mordet i titeln är lika med nerläggningen av en fri teatergrupp i Norrköping. Sällan har man känt sej mer blåst på kolan.

Mannen på tåget – ämnet för denna uppsats modell mini – är från 1971 och beskriver en svensk revolution. Kort och gott.

Det är en roman efter den kittlande tankeleken ”tänk om…”, men en roman som anstränger sej om att vara verklighetsförankrad och vars intention antagligen är att mana sina läsare till kamp. Det mesta utspelar sej under en fredag och lördag i ett Sverige som nog såg ut ungefär så.

En strejkande gruvarbetare från Norrland medverkar i ett lätt förklätt Hylands hörna och uppmanar alla tittare att ta makten över sina produktionsmedel.

Han får stöd av en spontandelegation på fyratusen man som ändå varit ute och slödemonstrerat mot Vietnam. Under natten börjar det pyra hos folket.

Revolutionen sprider sej som ett löpeld genom Sverige under natten 1971. Militären vill slå ner demonstranterna, men får givetvis mothugg från de politiskt medvetna värnpliktiga, beredda att upprepa det mytifierade som hände i Boden 1917: en grupp soldater sköt sin officerare istället för de upproriska arbetarna som ordern sa. För övrigt odödliggjort i ”Revolutionsoperan” i Tältprojektet (Sven Wollter hörs mest i kören):

Vi vägrar att sättas in mot arbetare
Det vore – det vore en alltför stor skam!
Vem vill väl skjuta på sina egna?
Då sköt vi hellre officern!

(Ja, texten är lite otymplig, men det kompenseras av att melodin är värre.)

Tillbaka till Mannen på tåget: Hyland själv lämnar studion i vredesmod, hans redaktion gör myteri, sångkören som på Hylands order sjungit mjäkiga borgerliga visor börjar nu glatt och utantill sjunga Joe Hill ”i Jacob Brantings kraftfulla översättning”.

Revolutionen har liksom legat latent hos hela befolkningen. Det krävs bara en förlösning, en vänlig man från Norrland som kan sin Lenin.

Evert Nyström – så heter den gruvstrejkande mannen på tåget – talar till svenska folket via Hylands kameror och förklarar att detta är Arbetarnas revolution – och på andra sidan står egentligen bara Kapitalet, finansfamiljerna som såsseregeringen tills nu kohandlat med. Paroller ekar: All makt åt folket! Vänd aldrig vapen mot era egna!

Från hyreshusens fönster och balkonger började röda dukar fladdra ut, först enstaka, sen många. Några ungdomar lyckades hissa FNL-flaggan utanför gamla rikdagshuset och röda flaggor på två av Vasabrons flaggstänger.

Ungdomar närmar sej utslagna gamla sågarbetare och pappersarbetare. En gammal alkis blir nykter. Broar byggs.

Men det blir ännu bättre! DN bryter sej loss från Bonniers och blir ”folkets tidning”!

Skolans elevråd blir ”arbetarråd” och tar makten från rektorn!

Och eleverna får lära sej allt om feodalsamhället!

Hyresgästerna säjer upp sin värdinna!

Folk åker gratis på tågen!

Fackföreningsordföranden gör självkritik och inser att han gått kapitalets ärenden!

Allt tillhör folket!

Och i mitten står den gruvstrejkande Evert Nyström och citerar Mao!

Mannen på tåget är en jävligt konstig bok att läsa 2007. Inget av det som, för åtminstone Sven Wernström, kunde te sej tänkbart 1971, har någon relevans idag. Det finns inget Hylands hörna, inga politiskt medvetna värnpliktiga, inga demonstrationståg på väg mot amerikanska ambassaden en fredagskväll och knappt några norrlänningar.

Mao visade sej vara en vettvilling bakom de tjusiga fraserna, typograferna på Svenskan är behändigt ersätta av datorer.

DN finns dock kvar. Liksom Bonniers.

Föregående

Roman om ett brott och många lustiga namn.

Nästa

Proggiga barnböcker del 5: Max Svensson Lurifax.

13 kommentarer

  1. Gustaf Erikson

    Typografer är traditionsenligt radikala, undrar varför.

    Det var en jättekul recension, det är svårt att nu föreställa sig det mentala ramverk som kunnat producera ett sådant alster.

  2. Gustaf Erikson

    Typografer är traditionsenligt radikala, undrar varför.

    Det var en jättekul recension, det är svårt att nu föreställa sig det mentala ramverk som kunnat producera ett sådant alster.

  3. Kalle Lind

    Att typografer är traditionsenligt radikala har sina historiska och egentligen fullt logiska orsaker: dom har alltid tillhört en kategori arbetare med ovanligt stor tillgång till litteratur, journalistik, fakta, debatt, åsikter och tankegångar.
    Dessutom var dom som hantverkare ute på gesällvandring i Europa, där dom tidigt fångade upp dom radikala tongångarna på 1800-talet. Det var dom så klart inte ensamma om; mäster Palm plockade upp sin radikalitet på gesällvandring som skomakare.
    Att typografer varit en tydligt politiskt orienterad yrkeskår är f.ö. en av orsakerna att Fria Pro-teatern valde just en typografstrejk som bakgrund till sin strejkmusikal ”Typerna & draken” (där draken så klart är Bonniers – på LP-omslaget sticker en arbetare draken i kroppen så att BLM och DN och Expressen rinner ur dess kropp). Det var den föreställningen som innehöll floorfillern ”Vi skyddsombud kräver vetorätt”.

  4. Gubben Far

    Tyvärr är ju Wernström fullt kompetent, kanske till och med bra, som författare, ibland. Åtminstone första kapitlet av Trälarna grep mig med stor sympati för den lille trälpojken, och vaccinerade mig kanske lite mot senare tiders vikingaromantik. Där var han inte mer kommunist än Vilhelm Moberg. Längre fram i boksviten blev det mer schematisk klassanalys.
    Wernström är svår att hantera, och är nog fortfarande en éminence grise i vissa kretsar av det radikala Norrköping. Men Mannen på tåget, som måste ha verkat märklig till och med 1971 – oj oj oj, när Marx profetior helt ersätter verkligheten, då ska han ha. Pån så han blör!

  5. liberalkommunisten

    Jag älskade ”Resa på okänd planet”

    Var det inte Blip och Dia dom hette, dom hade sex fingrar, eller var det bara fyra??? 🙂 Läste den ändå många gånger under min sf-mellanstadieperiod. Borde kanske läsa om det med nya ”Vuxna ”Ögon”

    Ha det! som vi säger i Göteborg
    J

  6. Ördög

    Jag skrattar så jag gråter. Finns det nåt mer groteskt exempel på den totala brist på verklighetsförankring som stundom kännetecknade den så kallade ”samhällstillvända” barnlitteraturen?

    Har du läst Doktor Gormanders böcker – jag tänker då i synnerhet på revolutionshandboken ”När barnen tog makten”? Eller Gun Jacobsons inträngande förortsskildring ”Hela långa dagen”?

    http://www.smedjan.com/etta.asp?sida=display&nr=23

  7. Mårten

    Det är alltid lika härligt när de liberala tankesmedjorna tänker till:

    http://www.worldaheadpublishing.com/titles/lumb.php

  8. Ola Berg

    Mårten: Hur menar du? Det där är en antiliberal tankesmedja. Ett konservativt förlag.

    Se till exempel:

    http://www.worldaheadpublishing.com/index.php

    eller än tydligare

    http://shop.wnd.com/store/item.asp?ITEM_ID=1037

  9. Anonymous

    Kan glädja er Mannen på tåget-fans med att boken nu har kommit i nyutgåva 😉

    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9197783218

  10. Gittan

    Jag håller på och läser nyutgåvan ”Mannen på tåget” och tycker att det är samma förtryckare då som nu skillnaden är faktiskt att idag låter vi det ske därför att vi är vilseledda så det är helt på sin plats att vi börjar se genom dimman vart vi skall rikta vårt missnöje. Samma utsugare alltså som idag 30 år senare har lyckats dupera oss ännu mer och de byter ständigt metoder för att suga ut oss. På dom igen! Deras avsikter är fortfarande detsamma; att suga ut oss arbetare.

  11. geten

    Wernström har precis släppt en ny bok, Bästa Sverige. Kåserande kring nedmonteringen av välfärden och hur den eventuellt går att återerövra. Kul läsning!

  12. Torbjörn Holmgren

    har skrivit en hemsida tillägnad Sven Wernström
    http://www.scutum.se

  13. Ulf T

    Han verkar ha inspirerat Jens Lapidus med en deckare från 1995. Fast Lapidus kom på en bättre titel än Wernström (Extra lätta stålar): https://www.boktipset.se/bok/extra-latta-stalar–sopans-forsta-fall–deckare
    Enligt boktipset är Wernströms bok tydligen medelbra, men motiveringar verkar inte behövas.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén