Om Kalle Lind och andra gubbar

Subliminala budskap i barnkulturen! Del 3: Pelle möter F!.


Det lackar, som flera av er säkert märkt, mot jul. Jag köpte Jan Lööfs senaste – Pelle på planetfärd – till nån av mina pojkar. En av dem är nog något för stor, den andre något för liten, den tredje inte född, så för att slippa vela bad jag att inte få den inslagen och gick hem för att läsa den själv i lugn och ro.

Åter igen vältrar sej Jan Lööf i sin egen stolta historia.
I senaste Lööf-boken mötte Pelle bagarna från Tårtan, i den här möter han personaget från den andra klassiska teveserie Lööf varit inblandad i: Skrot-Nisse och hans vänner.

Bertil Enstöring – enligt Lööf det närmaste ett självporträtt han kommit – sitter på en ensam planet ute i rymden och Skrot-Nisse skickar iväg lille Pelle i rymdraket för att varna Bertil för den notoriske kommuntjänstemannen Ture Björkman.

I klassisk lööfsk ordning ramlar popkulturen okommenterat in över boksidorna. Ofta hittar man figurer som Tintin och Haddock – alkisar i Tomten berättar – eller Mandrake och de riktigt uråldriga seriehjältarna Stor-Klas och Lill-Klas (Mutt and Jeff) – alkisar i gamla Bellmanserier – i nåt hörn av Jan Lööfs teckningar.

Den här gången hittar vi, som synes, fru Bölja a.k.a. fru Tjockelin, Knolls & Totts alternativt Pigges & Gniddes allt annat än hulda moder (i förkläde till höger på främre raden). Men vem är det hon sitter och tittar så förnöjt på? Är det inte en socionom från Simrishamn, Lasse Westmans och Leslie Fuchs gamla flamma? Och vem är det hon dansar med? Är det inte hennes partikamrat från Feministiskt inititativ, den hyperakademiska hyperakademikern Tiina Rosenberg?

Något sammanhang ges inte. Scenen svishar förbi som hastigast när Pelle och Bertil flyger genom universum. Pelle undrar vad man gör på den där planeten och Bertil svarar: ”Jag tror att dom håller på med danstävlingar”. Med all sannolikhet syftar det hela på Schymans medverkan i Let’s dance – vilket inte alls känns som ett program Jan Lööf håller koll på – men vad det i så fall betyder ges inga nycklar till.

Jan Lööf har många gånger blivit kritiserad för sitt kvinnolösa bokuniversum där excentriska män gör saker tillsammans och med skrot. Som den försiktige herre han verkar vara har Lööf inte riktigt gått i polemik. Tvärtom försökte han råda bot på problemet genom att peta in kvinnliga huvudpersoner i Sifferboken och Matildas katter.

Nånstans konstaterade han dock att skillnaden bara var kosmetisk: fortfarande var han mest intresserad av att rita drömska karikatyrer av sin barndoms Trollhättan så han återgick till de pojkar, män och apor han var van vid.

Så hur ska Schyman-dansar-med-Rosenberg-bilden tolkas? Är det en kritik mot den påstått populistiska politikerprofil som svängde sina inte-längre-lurviga i TV4:s nånting-för-alla-underhållning? Eller är det en positiv plantering, på samma vis som Bertil på en annan sida har Das Kapital i bokhyllan? Jag vet inte. Men oavsett vilket har den fulingen fört in sån där otäck feminism i mina pojkars bokhylla.

Så det säkraste är väl helt enkelt att jag behåller Pelle på planetfärd själv.

Föregående

Eleve Spanien!

Nästa

På ingens begäran: En man med ett skägg sammanfattar sitt år.

13 kommentarer

  1. Arrug Slahmag

    En feministiskt grunduppfostran för pojkar borde vara lika grundläggande som att lära dem att alla människor är lika mycket värda och att alla former av populärkultur inte är det.

    Den mest hjärtevärmande Jan Lööf historien postades av David Nessle nyligen. Läs!

    http://davidnessle.wordpress.com/2010/09/28/mote-med-mastare/

  2. Arrug Slahmag

    En feministiskt grunduppfostran för pojkar borde vara lika grundläggande som att lära dem att alla människor är lika mycket värda och att alla former av populärkultur inte är det.

    Den mest hjärtevärmande Jan Lööf historien postades av David Nessle nyligen. Läs!

    http://davidnessle.wordpress.com/2010/09/28/mote-med-mastare/

  3. Anonymous

    He he den var bra! Visa planeter vill man inte landa pa. Jan Loof ar en mastare och lagger extremfeminismen dar den hor i rymden 🙂

  4. Simon F.

    Ja, usch och fy för den där extremfeminismen! Den har ju gett kvinnor rösträtt och allt. Vart är samhället på väg?

  5. DrKejs

    @Simon

    Förklara på vilket sätt de manshatande radikalfeministerna ligger till grund för allmän och lika rösträtt.

    @Arrug

    Förklara på vilket sätt pojkar som får höra att de förtrycker kvinnor och att de ska stå tillbaka för flickor gynnar dem.

  6. Simon F.

    Tror inte riktigt att en populärkulturell blogg är rätt ställe att redogöra för den feministiska kvinnorörelsens historia (den hemska manshatande rörelsen som kämpade sig till bl.a. kvinnlig rösträtt) på. Men om DrKejs verkligen vill veta så finns all kunskap han behöver på det s.k. elektroniska nätet. Och för all del också i många böcker.

    Men vill man inte ta reda på det så är inte jag den som vill försöka tvinga någon. Så DrKejs och hans gelikar får väl fortsätta att ondgöra sig över manshatande feminister, svenskhatande antirasister och alla andra otäcka typer som vill hota den vite mannens rätt att härska oinskränkt.

  7. Shastra

    @Simon

    Kvinnor fick allmän rösträtt i Sverige 1921. Män fick allmän rösträtt i Sverige 1924. Och feminism är inget annat än könsrasism.

  8. Feedback66

    Varför börjar nivån på kommentarerna på Kalle Linds blogg likna den på Flashback? Tråkigt. Kan inte ni gå och läsa Pär Ströms blogg istället eller nåt?

  9. m

    @Feedback66 – De kommer från Strömmen … för han länkade till det här inlägget häromdan.

  10. Petter B på Rostorp

    Du får inte undanhålla dina barn en enda Jan Lööfbok Kalle. De kan bli skadade för livet. Nu ser jag fram mot lite analyser av Felixalbumen – jag läser dem gång på gång utan att riktigt förstå vad jag läser. Ungefär som Schymanexemplet ovan.

  11. Martin

    Nej, svenska män fick inte allmän rösträtt 1924. Svenska män fick allmän rösträtt med graderad skala 1907 och allmän och lika rösträtt utan graderad skala 1918 – dvs samma år som kvinnor. 1921 ägde det första valet rum där både män och kvinnor (som inte erhöll fattigvård, var satta i konkurs eller var omyndigförklarade) fick rösta med en röst var.

    Shastra skulle kanske försöka sig på att läsa en s.k. bok med s.k. fakta i innan han uttalar sig. Det finns gott om sådana, på något som brukar kallas "bibliotek" och "bokhandlar".

  12. Anonymous

    Tycker inte att denna diskutionen egentligen passar här på denna blogg.
    Men väldigt intressant är dock det faktum att fler män än kvinnor (procentuellt) inte hade möjligheten att rösta på grund av utebliven rösträtt vid denna tid. Detta på grund av hårda regler som främst drabbade män,som att man ex inte fick befinna sig i konkurs, fängelse eller fattigvård.
    I vissa städer var det så många som 25% av männen som inte erhöll någon rösträtt.
    Först 1945 fick de personer som fick understöd genom fattigvård samt dem som befann sig i konkurs rätt till att rösta.
    Enligt mig ett rätt "bra" sätt att stänga ute en hel del människor från att rösta. Jag har svårt att förstå varför man inte kan kämpa för alla rätt och välbehag.
    Vill Jan Lööf skriva på ett sätt, låt han då ha sin fulla rätt att göra det precis som Shyman eller vem som har sin rätt att skriva en annan typ av barnbok om hon tycker att det behövs. Fördärva inte konsten.

  13. Agnes

    idioter. Förstår inte ens hur du/ni kan med att påstå att det är mer synd om männen, som enligt dig (felaktigt) blev diskriminerade i 3 år, medans kvinnorna, buhu buhu, varit diskriminerade i ett antal tusen år. men det är la gött!

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Drivs med WordPress & Tema av Anders Norén