Magnus Uggla hade en Svensktoppshit med ”Ska vi gå hem till dej eller hem till mej eller var och en hem till sitt?” 1987. Det var en cover på en Lasse Tennander-låt från debutplattan Lars Vegas 1974. Ugglas version var förfärlig, men ingen missunnar Tennander Stimstålarna.
Tennanders låttitel var i sin tur en blinkning till Lasse Hallströms tevefilm Ska vi hem till dej eller hem till mej eller var och en till sitt? från året innan. Den förebådade i sin stil och sin tematik Hallströms debutlångfilm, mästerverket En kille och en tjej (1975). Båda filmerna kretsar kring relationer på ett realistiskt, improviserat, charmigt och okonstlat vis. En kille och en tjej tar ett bredare grepp – Brasse Brännström träffar Mariann Rudberg på krogen och filmen följer deras vingliga färd till bröllopet – medan Ska vi hem … utspelas under en och samma krogkväll med diverse efterspel.
På sjuttiotalet var Lasse Hallström och Janne Halldoff i princip ensamma i Sverige om att göra vardagskomedi – realistiska filmer utan politiska eller konstnärliga ambitioner. Deras filmer är därför inte bara tillgängliga och begripliga idag, de är också sevärda som tidsdokument. Hallström visar till exempel upp tre högst representativa sjuttiotalshem:
Manuset rymdes troligen på ett A4. Tre snubbar går på krogen och träffar tre damer. Punkt. Replikerna förutsätter jag improviserades fram. De ser överlag rätt torftiga ut i skrift:
Göran Stangertz på krogen: Jaså du jobbar på Televerket du, det är ju jävligt intressant! Det måste va intressant att jobba på ett sånt ställe med så mycket kommunikationer och kontakter och det va … Jag är faktiskt jävligt intresserad av det …
Göran Stangertz på krogen: Har du förresten läst den där McLuhan?
Lena Lindgren: Nej.
Göran Stangertz: Nej, inte jag heller.
Claire Wikholm på krogen: Just nu går jag mest runt och pejlar in saker … Försöker liksom bara kolla in läget … försöker leva … Det blir så platt va om man försöker ringa in det med ett par ord va … förstår du?
Marvin Yxner: Mmmm …
Göran Stangertz i sängen: Gick det för dig, du?
Lena Lindgren: Ja. (Tystnad) Nästan.
Talade, mumlade, sluddrade, stammade är replikerna däremot både trovärdiga och fulla av undertext.
Som säkert framstår är jag väldigt förtjust i Ska vi hem … Jag imponeras av hur Hallström vägrar att gå till överdrift, karikera eller infoga några vilda farselement. Komiken ligger i små detaljer: pysljudet som hörs när Marvin Yxner med stor möda blåst upp en luftmadrass, Lena Lindgrens min när hon ser att Stangertz har badbyxor under brallorna, Marvin Yxners fåfänga försök i att hänga med i Claire Wikholms redogörelse för hur tibetanska munkar tuggar gasbinda för att rensa tarmarna, Stangertz hopplösa försök att lätta upp stämningen med en sockertång:
Jag vill hävda att detta är sjuttiotal när det är som bäst: chosefritt, krusidullfritt, naket.
Filmen finns så klart i Öppet arkiv. Orkar man inte se alla femtio minuterna bör man i alla fall titta fram tills att Janne Forssell är med som påstridig krograggare (han återkom i ungefär samma roll i En kille och en tjej och utgör även den filmens höjdpunkt). Jag ger er ett smakprov på dialogen:
Tjej: Jag har ju redan talat om att jag vill ju inte dansa med dej!
Forssell: Det är bara dina låsningar!
Återigen: det ser torftigare ut i skrift.
U
Rättvis uppmärksamhet åt en fin film; en detalj bara: Marvin Yxner spelade väl inte ”Teliapappan”?
kulturarbete
Inte? Han spelade ju pappan i en serie sitcominspirerade reklamfilmer från Tre vänner, som på sitt sätt förebådade både Svensson, Svensson och ICA-reklamen. Var det inte Telia de gjorde reklam för?
Rikard
Tror att Marvin Yxner mer var televerkspappan än teliapappan. Det gick en serie reklamfilmer för 17-18 år sedan med honom. Bland annat så visas det hur pappan kommer hem med en gigantisk uråldrig telefonsvarare som han köpt billigt för 500 spänn bakom konsum av en snubbe, och barnen förklarar lillgammalt för honom att de redan har en telefonsvarare inbyggd i telefonen för 25:- i månaden.
Teliafamiljen är en nyare serie.
kulturarbete
Reklamfilm och företag är verkligen inte mitt ämne, men jag tror att ni har fel: https://www.youtube.com/watch?v=Lhaerb58uAQ
U
Där ser man! Jag tänkte förstås på Teliapappan II (som tydligen heter Roland Nordqvist). Då har jag lärt mig nå’t nytt/gammalt idag också, då; tack för det!
bark
Jag spelade skivor på fritidsgårdar, bygdegårdar och fester perioden 1988-1992, och brukade köra Ugglas version som sista låt. Den gjorde sitt jobb mycket bra: Alla fattade ”tryckare” men den var ändå statiskt taktfast nog för att folk skulle klara av att röra sig till den.